Az első kérdés így szólt: "Mióta vagy kedvelője a fantasy irodalomnak? Kérjük, karikázd be a megfelelő számot!"
Azt vélelmeztük, hogy a hazai olvasótábor "előregedett", hiányzik az utánpótlás. Az eredmények durván megerősítették ezt a feltételezést. A megkérdezettek közel fele több mint 15 éve kedveli ezt a műfajt, és ahogy közeledünk napjainkhoz, drasztikusan lecsökken a piacra újonnan belépő olvasók száma: az utóbbi években csupán 1,3% azok aránya, akik újonnan ismerkedtek meg ezzel a műfajjal...
Minek köszönhető az utánpótlás elmaradása? Rossz kiadói döntéseknek? A kínálat igénytelenségének? A túlzott kommunikációs csendnek? A célcsoportok NEM elérésének? A piackutatás hiányának? Ötletnélküliségnek? A piacszerzési stratégia hiányának?
Azt tapasztaljuk, hogy lenne bázis, de nincs átcsatolás az egyes "táborok" között: van a fantasy és van az "ifjúsági" szegmens (pl. Könyvmolyképző kiadó), és ezek között szinte zéró az átfedés. Pedig gondoljunk csak a Darren Shan kötetekre, a Stephenie Meyer regényekre, a Böszörményi Álomfogó-könyvekre, de elég ha a Harry Potter sorozatot említem még, a Gyűrűk urát, újabban a Trónok harca HBO sorozatot.
Képzeljük el, mennyi új olvasót hozhatna a műfajnak, amennyiben csak minden ötödik ember, aki nézte a Trónok harcát, kezébe venne egy fantasy-regényt! Mit jelentene forgalomnövekedésben, amennyiben minden ötödik Harry Potter rajongó és/vagy Vámpírakadémia-rajongó megtenné ugyanezt? A Trónok harca regények a jelek szerint persze beindultak... Csak halkan kérdezzük: hol vannak a kötet belső oldalairól a reklámok, amelyek az egyéb fantasy-sorozatokat promótálják? Sajnos sehol. Más kiadók hirdetéseit meg ne is keressük ilyen felületen, az a "sohanapján" kategória (elvégre minek építenék piacot a konkurenciának?-adja magát a hozzáállás).
Az egyes résztvevők hermetikus fallal lezárták egymás közt az utakat, holott rájöhetnének, hogy valamiféle összefogás (majdnem) mindenki számára új távlatokat nyithatna. Így egyelőre marad a Dragon Age reklám a Delta Vision egyes Forgotten Realms köteteiben (miközben a sorozatot a TUAN forgalmazza), meg az önreklámozás (a legtöbben még ezt is elfelejtik, ahogy a Delta sem reklámoz Cherubion divíziójában és fordítva...) Pedig 2011-ben már hallottunk a gerillamarketingről, van Facebook, vannak blogok, szóval kis okossággal be lehetne csempészni saját kínálatunkat a megfelelő közösségek felületeire. Nincs, aki megtegye, nincs emberre erre a kiadóknál?
A mozifilmek lefutnak (bár jön még egy Conan, a barbár és a Hobbit), a vámpírkultusz is lecseng majd, és a hazai "fantasy-kiadók" újra hoppon maradnak. És várnak... a mire is!?
Kezdeményezés nélkül semmi nincs, holott durvamód ránk férne egy tudatos, megtervezett stratégiával és taktikával kivitelezett vérfrissítés... Vajon ki és mikor lépi meg?
Lesz még bőven anyag a felmérésből, amiből csemegézünk, de bevallom, az egyik (ha nem a legnagyobb) legnagyobb problémának ezt érzem: ha nem tudunk új és új olvasókat szerezni "kívülről", más határterületekről, a műfaj jövője (finoman szólva) kiszámíthatatlan. Merthogy a kiadóknak is csak addig éri meg itt maradni, amíg van valamicske profit. Igen, elvakultak tovább is kibírhatják, ha más üzleteik kitermelik az itteni veszteségeket (No de ebben bízzunk?).
Addig is maradnak a mi szerény eszközeink a szegmensek egymásba mosásához: a - tél elejéig az itt tárgyaltak szellemiségében ráncfelvarrott - fantasy.lap.hu, tronokharca.lap.hu és kérdőívek/cikkek. Többre nekünk sem futja.
Az elemzéseket utolsó előtti (utáni?) pillanathoz, "ébresztőnek" szánjuk. Azért nyugodtan kommentelj kérlek a cikkhez, most itt egy hangyapiszoknyi esély (ez is valami), hogy elinduljon a diskurzus ezen a felületen (is).
A szerkesztő
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges